Coraz trudniej znaleźć darmowe konto w ofertach banków. Prowizje i opłaty stały się chlebem powszednim

Ubezpieczenie turystyczne – pomoc w wyborze najlepszego

Jeszcze kilka lat temu bezpłatne konto bankowe znaleźć można było praktycznie wszędzie. Tak banki zachęcały klientów do rachunków internetowych, które były nowością na rynku. Obecnie instytucje finansowe nie mogą już sobie pozwolić na tak atrakcyjne promocje. Stopy procentowe oraz inflacja są bowiem niskie, więc banki również mniej zarabiają.

Obecnie darmowe konta bankowe znaleźć można w ofercie tylko kilku instytucji. Coraz więcej banków po prostu przestają się one opłacać. Klienci nawet bez promocji coraz chętniej sięgają po internetowe konta, a tych zwykłych jest już jak na lekarstwo. Kredyty nie przynoszą już takich prowizji, dlatego Banki na potęgę podnoszą opłaty nawet za podstawowe usługi. Teraz już nie tylko płaci się za prowadzenie konta, ale często również za przelewy.

Konta coraz mniej atrakcyjne dla klientów

Coraz wyższe opłaty sprawiają, że właściciele rachunków coraz częściej decydują się na zmianę konta. To jeden z silniejszych motywatorów skłaniających do zmiany banku. Jak pokazują najnowsze wyniki badań wielu z nich zdecydowało się na pośrednictwo Krajowej Izby Rozliczeniowej. Tylko w zeszłym roku przez KiR rachunek osobisty przeniosło ponad 18 tys osób. Natomiast nie ma statystyk mówiących o tym ile osób dokonało tego na własną rękę.

Według ekspertów na zmianę konta najczęściej decydują się osoby młode lub mające rachunek w danym banku nie dłużej niż 5 lat. Zwykle im klient starszy, tym trudniej namówić go do zmiany. Tutaj powodów można wymienić kilka, jednak w wielu wypadkach decyduje o tym po prostu przyzwyczajenie. Podejście, że przecież „od zawsze tak jest” lub „w zasadzie może być gorzej” blokuje przed zmianą. Drugą pod względem wielkości lojalną wobec banków grupą stanowią klienci, posiadający kredyt hipoteczny w danej instytucji. Zwykle zobowiązali się oni również na przekazanie swojego wynagrodzenia na rachunek tego banku.

Wyższe prowizje skłaniają do zmiany konta

Jak się okazuje dużo klientów ma więcej niż jedno konto osobiste. Dzieję się tak gdyż zakładają je pod wpływem promocji lub znaleźli bardziej konkurencyjną ofertę. Dodatkowo sprawę ułatwiają przepisy bankowe, ponieważ klient o planowanych podwyżkach musi dowiedzieć się wyprzedzeniem, inaczej bez konsekwencji może wypowiedzieć umowę od razu. Zwykle więc instytucje finansowe pilnują by dwa miesiące wcześniej poinformować wszystkich klientów o planowanych podwyżkach oraz nowych opłatach.